Impact van MDR op medische hulpmiddelen
Het is essentieel dat leveringstops zo snel mogelijk inzichtelijk zijn voor de zorg, aangezien zij tijd nodig hebben om alternatieve middelen en/of behandelingen te onderzoeken en de zorgorganisatie moet daarop ingericht worden.
Actief informeren van contractant
Een aantal leveranciers heeft zijn klanten actief geïnformeerd over leveringstops vanwege MDR en soms hebben zij een alternatief artikel geadviseerd. Er zijn echter nog veel leveranciers die hun klanten hierover niet geïnformeerd hebben. Er is dus onvoldoende zicht op de producten die niet meer geleverd worden wegens MDR.
Transparantie vragen aan leveranciers
Op 26 maart heeft Zorg Inkoop Netwerk Nederland een oproep gedaan aan ca. 350 leveranciers van medische hulpmiddelen. Deze oproep benadrukte de noodzaak dat leveranciers delen welke medische hulpmiddelen niet meer geleverd worden vanwege MDR. Het verzoek was om uiterlijk 3 april te reageren met deze informatie. Een aantal leveranciers heeft hierop gereageerd, maar van een groot aantal leverancier hebben we nog geen informatie ontvangen.
Herinnering
Dit gebrek aan respons creëert onzekerheid binnen de zorgsector over de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen. Om deze reden heeft Zorg Inkoop Netwerk Nederland maandag 15 april een herinneringsbrief verzonden om leveranciers nogmaals te vragen om te reageren, ook als hun assortiment onveranderd blijft. Dit biedt de zorg comfort. De uiterlijke reactietermijn is gesteld op maandag 22 april. Als leveranciers niet tijdig reageren, zal hun assortiment als risicovol worden aangemerkt en vindt er overleg plaats met het ministerie van VWS en de besturen van NVZ en NFU om mogelijke maatregelen te bespreken om de benodigde transparantie alsnog te verkrijgen.
Waar kun je informatie vinden
Informatie over leveringstops die leveranciers de komende periode met het Meldpunt van Zorg Inkoop Netwerk Nederland delen worden opgenomen in het 'Overzicht landelijke tekorten medische hulpmiddelen', te vinden op de website van Zorg Inkoop Netwerk Nederland. Daarbij zijn wij afhankelijk van de informatie die leveranciers met ons delen.
Wat kun je zelf doen als zorgprofessional
Signaleer je een tekort van een medisch hulpmiddel? Verifieer dit bij je leverancier en meld het na bevestiging bij het Meldpunt. Ook wanneer je zelf alternatieven hebt gevonden voor landelijke tekorten vragen we je deze te delen met het meldpunt. Dit helpt dubbel werk te voorkomen en ondersteunt de zoektocht naar geschikte alternatieven.
Contact en vragen
Voor verdere vragen of ondersteuning om gehoor te kunnen geven aan de oproep kun je contact opnemen via secretariaat@zinn.nl of bellen naar 06-39145176. Ons team staat klaar om samen de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen te waarborgen en te zorgen voor de best mogelijke patiëntenzorg.
Namens de betrokken partijen binnen Zorg Inkoop Netwerk Nederland,
IAZ, Intrakoop, mProve, NFU, en Santeon.