Meekijken in de supply chain van Intersurgical
Intersurgical ontwerpt, levert en produceert al meer dan 40 jaar medische hulpmiddelen voor luchtwegmanagement, anesthesie, intensive care, zuurstoftherapie en verneveltherapie.
Gepubliceerd: Woensdag 3 april 2024
Leestijd: 2 min.
Als wereldwijde speler heeft Intersurgical ook te maken met wereldwijde supply chain management. Met zijn deelname aan de klankbordgroep is Gerben Ackermans, Sales Director Benelux, vanaf het begin betrokken bij het project Supply Chain van Zorg Inkoop Netwerk Nederland. Als een van de eerste leveranciers nam hij deel aan het 'mapping assessment' op productniveau. Bovenstaande map toont de supply chain van het product 'Zuurstofbril voor volwassenen'.
Waarom is inzicht in de supply chain belangrijk?
'Het is van belang om ziekenhuizen te helpen met inzicht geven in de supply chain, zodat zij weten waar eventueel in de supply chain problemen kunnen ontstaan. En wij vinden het van belang om daar open en transparant over te kunnen communiceren.' vertelt Gerben. De organisatie fabriceert nagenoeg alle producten zelf en kent de zorg goed. 'Tot op heden zijn de leveringsproblemen goed op te vangen. Een enkele keer is er sprake van een vertraagde levering of worden producten wat meer gefaseerd uitgeleverd. Op het moment dat er een tekort is wordt dit teruggekoppeld aan de productie. Als het echt niet mogelijk is om extra te produceren dan kan er ook een alternatief geïntroduceerd worden. Maar meestal lost dit allemaal tijdig op.'
Wat kunnen zorgorganisaties met deze 'map'
Mapping is de eerste fase van het assessment. De kaart toont informatie over de namen en locaties van productielocaties, toeleveranciers, opslaglocaties en logistieke dienstverleners van een specifiek product, in dit geval de 'Zuurstofbril voor volwassenen' van Intersurgical. In de tweede fase van het assessment worden de beschikbaarheidsrisico's in kaart gebracht. 'Op dit moment kun je nog niet zien welke voorraad we aanhouden. We bestellen tijdig en afhankelijk van de locaties bestellen we op een bepaald moment. Als producten uit Litouwen komen, dan kost dit bijvoorbeeld één of twee weken. Maar bestellen we vanuit China dan hanteren we bijvoorbeeld negen weken. Op het moment dat er een probleem is in de supply chain, zoals bijvoorbeeld een vertraagde levering rondom het Suez-kanaal, dan hanteren we nog steeds die veiligheidsmarge. Het zou mooi zijn als dat op termijn ook inzichtelijk is voor onze klanten.' vult Gerben aan.
Deelname aan 'mapping' vragenlijst
'Het was eenvoudig om deel te nemen aan het assessment. Ik was er niet zo lang mee bezig. Er kwamen vragen langs over productlocaties per product en of er eventuele risico's zijn met betrekking tot levertijden. Dit laatste is productafhankelijk, want a-producten, hardlopers, kunnen meestal sneller geleverd worden en de producten welke ook wel 'specials' genoemd worden duren soms langer. Het invullen ging erg intuïtief.'
Het project supply chain is bedoeld om Nederlandse zorginstellingen te helpen met het vergroten van inzicht in de supply chain van (kritische) medische hulpmiddelen. Waar komen de medische hulpmiddelen vandaan en welke route leggen de producten af tot aan Nederland? Projectleiders Tom Hoeben, Manager Inkoop bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Martijn De Ruiter, Manager Inkoop bij Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) zijn te spreken over de deelname van leveranciers zoals Intersurgical en hopen dat meer leveranciers inzicht willen geven in de 'mapping' en vragenlijst van relevante (kritische) medische hulpmiddelen. Dit inzicht stelt zorgorganisaties in staat professioneler te anticiperen op verstoringen in de supply chains van de producten die ze afnemen. Lees meer over het project en deelname op de projectpagina Supply Chain Resilience.