Zorg dat waar je werkt, je plezier hebt
Interview met Peter van Ooijen, over werkplezier in de zorg.
Wat is belangrijk voor werkplezier?
Met veel plezier werken, wat is daarvoor nodig? ChatGTP helpt ons op weg en vertelt dat het te maken heeft met je persoonlijke instelling en externe factoren, zoals een gezonde werkdruk, waardering en erkenning, een goede werk-privé balans, autonomie en verantwoordelijkheid, zinvol werk, een positieve werkomgeving en passend werk, dat aansluit bij hetgeen jij goed in bent en leuk vindt om te doen. Bij Zorg Inkoop Netwerk Nederland werken bevlogen mensen, met een hart voor de zorg. Collega Peter van Ooijen, senior adviseur meldpunt landelijke tekorten en supply chain resilience, is zo'n collega met een berg van ervaring, en nog evenveel werkplezier. Hoe kijkt Peter terug op de verschillende functies die hij heeft vervuld en wat bracht hem veel werkplezier?
Werken in verschillende settingen
'Ik heb verschillende banen gehad, altijd wel gerelateerd aan de zorg. Na mijn verpleegkundige opleiding heb ik werk gedaan binnen de anesthesiologie en dat vond ik heel erg leuk. Enerzijds was dat productie, op de OK werken met een klein team, van planning uitvoeren, zorg voor de patiënt en de opvolging daarvan. En de combinatie daarvan met traumaopvang, nachtdiensten waarin van alles gebeurde en dat je dan weer in een team binnen een andere setting werkte. Dát zorgde ervoor dat ik het erg naar mijn zin had. Overdag is het meeste gepland en 's nachts is vaak wel acuut en ongepland. En dat kan variëren van een blindedarmoperatie tot schotwonden of reanimaties en trauma's.'
Vlucht met de traumahelikopter en een ambulancerit
'Vanuit het anesthesie spectrum ben ik gaan werken als reanimatie- en traumacoördinator in Amsterdam. Binnen die functie had ik contact met een firma die defibrillatoren leverde, een commerciële firma. En omdat ik ook verantwoordelijk was voor de opvolging van die apparaten, leerde ik de firma beter kennen en ben ik daar gaan werken. Deze firma ging vervolgens zelfstandig door in Nederland, en ik ben gevraagd om dat in Nederland op te bouwen. Een van de producten in mijn portfolio waren de defibrillatoren en zodoende ben ik wel eens mee geweest in de traumahelikopter, om in de praktijk te ondervinden hoe zij hiermee werken. En tijdens mijn werk als examinator voor de Sosa, dat is de ambulanceopleiding, heb ik ook een aantal ambulanceritten gedaan.'
Interview gaat verder na de afbeelding.
Van zorg in de praktijk naar commercie binnen de ziekenhuiswereld
'Het was een mooie mogelijkheid om wat ik in de praktijk deed in de zorg te vertalen naar de commerciële sector. Met je ervaring en kennis van de systemen kun je werknemers in de zorg adviseren. En het stond voor mij op nummer één om de verschillende commerciële portfolio's op een goede manier te vertalen richting potentiële gebruikers. Ik heb eerder ook een eigen bedrijf gehad in het geven van reanimatietrainingen. Basic life support, advanced life support, protocollair gericht handelen tussen huisartsen, chirurgen en teams in een ziekenhuis. Dat was eigenlijk al een afsplitsing richting de commerciële sector, maar wel met hetzelfde aandachtspunt. Dat geeft eigenlijk al aan dat je een andere richting op wil. Dan begint het alweer te prikkelen en is het prettig om weer wat anders te doen. Dat zie je ook in mijn loopbaan terug, want ik zit vaak ergens een jaar of drie, vier. Ik vind het heel leuk om pilots te doen, in bedrijven of startups. Dingen opnieuw opbouwen, uitvinden en dan overdragen. En dat zijn we nu ook aan het doen bij Zorg Inkoop Netwerk Nederland.'
Waar ligt jouw uitdaging bij Zorg Inkoop Netwerk Nederland?
'De combinatie van wat ik doe vind ik heel erg leuk. Enerzijds het meldpunt en anderzijds supply chain. Er komen projecten binnen Zorg Inkoop Netwerk Nederland waar genoeg te doen is. We zijn bezig met het ontwikkelen van IT-systemen en ticketsystemen om, ook bij een grote stijging van meldingen, deze snel en goed te kunnen opvolgen. En voor de samenwerking met externe bedrijven willen we ook accountmanagement gaan opzetten, zodat we ziekenhuizen en bedrijven, firma's vaker kunnen bezoeken. Het is een ontzettend leuk team met leuke collega's met een mooi aandachtsgebied om de zorg te ontlasten, maar ook om de patiëntenzorg op een nog hoger niveau te brengen omdat je goede artikelen kunt vinden. Bijvoorbeeld als je kijkt naar een bepaalde nichemarkt zoals de neonatologie, zijn er bepaalde producten niet meer leverbaar wat invloed heeft op de protocollen en kwaliteit van de behandeling voor de patiënt. Wij zoeken naar alternatieven en sparren met VWS om een oplossing hiervoor te vinden. Dat is van belang voor de patiënt, en dat maakt het werk ook zinvol.'
Laatste tip om werkgeluk vast te houden
'Op tijd beslissen wanneer een werkomgeving niet meer geschikt is voor je. En dat je in staat bent om snel van aandachtsgebied te wisselen. Ik heb bijvoorbeeld het langst gewerkt voor een Israëlisch softwarebedrijf. Eerst in Nederland opgericht, toen voor de Benelux, daarna voor Europa en daarna wereldwijd gaan werken. Ik merkte dat het vele reizen en wisseling in tijdzones mij ging opbreken naarmate ik ouder werd. Toen heb ik de beslissing genomen om een stap terug te doen en dat moet je wel kunnen en willen. Uit je comfortzone. Als je accepteert dat je wat minder gaat verdienen, geef je jezelf ook meer kansen om je verder te ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat waar ik werk, dat ik het daar naar mijn zin heb.'