Cijfers meldingen tekorten medische hulpmiddelen
Hoofdoorzaken
Als we kijken naar de hoofdoorzaken van de meldingen die het meldpunt tot toe heeft ontvangen, dan zien we dat 31 procent wordt veroorzaakt door een productieprobleem, een recall, of field safety notice. 24 Procent is het gevolg van de Medical Device Regulation (MDR). In 12 procent van de gevallen gaat het om een productiestop – die overigens ook gerelateerd kan zijn aan MDR.
Voor alle informatie rondom beschikbaarheid is het Meldpunt afhankelijk van de informatie die zij ontvangen van leveranciers en zorginstellingen. Voor 30 procent van de ontvangen meldingen was er geen verificatie mogelijk van de hoofdoorzaak bij de leverancier. We wijten dit hoge percentage aan de onbekendheid van Zorg Inkoop Netwerk Nederland onder leveranciers. Op het moment dat een onbekende partij belt met vragen over inkooprelaties, is het begrijpelijk dat men terughoudend is in het delen van informatie. We hopen dat het nut van het delen van die informatie duidelijker is sinds onze bijeenkomst Medische Hulpmiddelen: Leveringszekerheid & Beschikbaarheid. Daarmee verwachten we dat het percentage meldingen waarbij de hoofdoorzaak onduidelijk is, snel zal dalen.
Oplossingsrichtingen
Hoe werkt het meldpunt tekorten medische hulpmiddelen?
Elke meldingen die het meldpunt ontvangt – of dit nu vanuit een leverancier of vanuit een zorginstelling is – doorloopt hetzelfde proces. Het meldpunt verifieert zowel bij de zorg als bij de leverancier wat de situatie is en welke rol het meldpunt hierbij specifiek kan vervullen. Er is namelijk meer informatie nodig van beide partijen om te kunnen bepalen wat de vervolgacties zijn, of er alternatieven gezocht moeten worden en wat de impact en urgentie is. Het gaat dus altijd om een bij de leverancier geverifieerde verstoring, waarbij de initiële leverancier geen alternatief kan aanbieden.
Is er daadwerkelijk een beschikbaarheidsprobleem, dan gaat het meldpunt centraal zoeken, verifiëren en communiceren. Het meldpuntstelt informatie samen van potentiële alternatieven en legt die voor aan de melder. Dit doet het meldpunt zonder waardeoordeel en zonder prijsinformatie. De inkooprelatie, inclusief commerciële en kwalitatieve beoordeling, komt uitsluitend tot stand tussen de zorginstelling en de leverancier.