Terug naar Nieuwsoverzicht

Cijfers meldingen tekorten medische hulpmiddelen

Op 3 juli jl. is het Meldpunt tekorten medische hulpmiddelen gestart. Er zijn sindsdien 238 meldingen van tekorten ontvangen. Het is nog te vroeg om een analyse te doen waarop een representatieve conclusie kan worden getrokken. Toch laten we alvast zien wat het meldpunt de eerste vier maanden van haar bestaan heeft geregistreerd. De meldingen zijn afkomstig uit 63 verschillende zorginstellingen en het betreft producten van 74 verschillende leveranciers. Één melding kan meerdere (soms vele) artikelen omvatten. Daarbij is geen specifieke productgroep of specialisatie te benoemen. Dat geeft vooralsnog enkel aan dat beschikbaarheidsproblematiek erg divers en breed verspreid over het totale assortiment aan medische hulpmiddelen is.
Gepubliceerd: Vrijdag 10 november 2023 Leestijd: 2 min.

Hoofdoorzaken 

Als we kijken naar de hoofdoorzaken van de meldingen die het meldpunt tot toe heeft ontvangen, dan zien we dat 31 procent wordt veroorzaakt door een productieprobleem, een recall, of field safety notice. 24 Procent is het gevolg van de Medical Device Regulation (MDR). In 12 procent van de gevallen gaat het om een productiestop – die overigens ook gerelateerd kan zijn aan MDR.

Voor alle informatie rondom beschikbaarheid is het Meldpunt afhankelijk van de informatie die zij ontvangen van leveranciers en zorginstellingen. Voor 30 procent van de ontvangen meldingen was er geen verificatie mogelijk van de hoofdoorzaak bij de leverancier. We wijten dit hoge percentage aan de onbekendheid van Zorg Inkoop Netwerk Nederland onder leveranciers. Op het moment dat een onbekende partij belt met vragen over inkooprelaties, is het begrijpelijk dat men terughoudend is in het delen van informatie. We hopen dat het nut van het delen van die informatie duidelijker is sinds onze bijeenkomst Medische Hulpmiddelen: Leveringszekerheid & Beschikbaarheid. Daarmee verwachten we dat het percentage meldingen waarbij de hoofdoorzaak onduidelijk is, snel zal dalen.   

Oplossingsrichtingen 

Voor 82 procent van de ontvangen meldingen, is inmiddels een oplossingsrichting bekend: In 71 procent van de gevallen is er een alternatief gevonden met een gelijke intended use. In 26 procent van de gevallen heeft de zorginstelling ervoor gekomen om te wachten op het originele product, de werkwijze aan te passen opdat zij de tijd kunnen overbruggen, of zij kiezen ervoor om het verbruik omlaag te brengen. 3 procent van de meldingen bleek na verificatie bij de leverancier ‘loos alarm’ te zijn: de leverancier kon de artikelen of een alternatief product wel leveren. Dit is als zodanig teruggekoppeld aan de melder.  

Hoe werkt het meldpunt tekorten medische hulpmiddelen? 

Elke meldingen die het meldpunt ontvangt – of dit nu vanuit een leverancier of vanuit een zorginstelling is – doorloopt hetzelfde proces. Het meldpunt verifieert zowel bij de zorg als bij de leverancier wat de situatie is en welke rol het meldpunt hierbij specifiek kan vervullen. Er is namelijk meer informatie nodig van beide partijen om te kunnen bepalen wat de vervolgacties zijn, of er alternatieven gezocht moeten worden en wat de impact en urgentie is. Het gaat dus altijd om een bij de leverancier geverifieerde verstoring, waarbij de initiële leverancier geen alternatief kan aanbieden.   

Is er daadwerkelijk een beschikbaarheidsprobleem, dan gaat het meldpunt centraal zoeken, verifiëren en communiceren. Het meldpuntstelt informatie samen van potentiële alternatieven en legt die voor aan de melder. Dit doet het meldpunt zonder waardeoordeel en zonder prijsinformatie.  De inkooprelatie, inclusief commerciële en kwalitatieve beoordeling, komt uitsluitend tot stand tussen de zorginstelling en de leverancier.  

Nieuwsbericht delen