Veelgestelde vragen over het meldpunt dreigende tekorten medische hulpmiddelen en het portal

De beschikbaarheid van medische hulpmiddelen staat onder druk. Om te voorkomen dat individuele zorgorganisaties en leveranciers veel tijd kwijt zijn aan het oplossen van dezelfde leveringsproblemen, heeft Zorg Inkoop Netwerk Nederland het landelijk meldpunt tekorten medische hulpmiddelen opgezet. Zo kunnen we samen capaciteit, kennis en expertise bundelen voor het beste resultaat en de continuïteit van zorg borgen.  Dit doen we door centraal dreigende tekorten te verifiëren bij de aanbieder; maar ook de beschikbaarheid en geschiktheid van mogelijke alternatieven te verifiëren.

 Het meldpunt dreigende tekorten, hanteert de definitie zoals beschreven in de EU-verordening medische hulpmiddelen (MDR en zodra relevant IVDR). >>  definitions Archives - Medical Device Regulation

Een dreigend tekort ontstaat wanneer de continuïteit van de zorg wordt bedreigd door het, al dan niet tijdelijk, niet beschikbaar zijn van een medisch hulpmiddel voor een zorginstelling. De oorzaken hiervoor zijn divers; zo kunnen er problemen zijn met de productie of de logistiek, is er niet tijdig een CE certificaat afgegeven, of wordt een product door fabrikant of leverancier uit het assortiment gehaald van de Nederlandse markt. Een melding wordt in behandeling genomen door het meldpunt als deze minimaal 14 dagen duurt; het zich in de komende 6 maanden voordoet en het een medische hulpmiddel betreft. 

Meldingen over producten die na 6 maanden pas van de markt verdwijnen ontvangen wij ook graag. Met deze informatie houden wij de database met alternatieve producten up to date.

Een melding van leveringsproblemen meld je via het webformulier <https://zorginkoopnetwerknederland.nl/maak-een-melding> op de website van zorginkoopnetwerknederland.nl, telefonisch; 073-212 1234 of per e-mail meldpunt@zinn.nl. Hoe meer informatie je bij de melding toevoegt, hoe sneller en beter wij mogelijke alternatieven kunnen adviseren. Vemeldt in ieder geval het artikelnummer, artikelomschrijving, naam van de leverancier en wat je zelf al hebt geprobeerd om het tekort te voorkomen.

Het Meldpunt is geopend op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Tijdens kantooruren registreert het Meldpunt binnen vier uur een melding en wordt deze toegewezen aan een adviseur die de melding verder oppakt. Daarnaast streeft het Meldpunt ernaar om binnen 24 uur een eerste reactie te geven op de melding.

Je krijgt via de mail een terugkoppeling op je melding en de status daarvan. In de toekomst krijg je via de portal inzage in je eigen meldingen.

Ja graag! Als je een alternatief product kent, laat het ons weten. Zo kunnen we iedereen informeren en hoeven andere zorginstellingen minder lang te zoeken. Wij zullen deze informatie dan ook nog verifiëren bij de betreffende leverancier(s) voordat we dit opnemen in onze database.

 Voor fabrikanten / leveranciers is er een Europese meldplicht van kracht sinds 10 januari 2025; voor meer informatie hierover zie  Meldpunt Leveringsonderbrekingen Medische Hulpmiddelen | Medische hulpmiddelen en In Vitro Diagnostica | Farmatec. Daarnaast zijn er natuurlijk eventuele contractuele verplichtingen tussen de zorginstelling en de leveranciers van kracht.

Als er in het overzicht vermeld staat dat er een alternatief beschikbaar is dan delen wij deze artikelinformatie niet via de publieke website. Informatie wordt alleen telefonisch of via een e-mail verstrekt aan betreffende melders. Dit doen we na een verificatieproces. De beschikbaarheid van de alternatieven staat bij een dreigend tekort vaak continu onder druk; om te voorkomen dat de informatie die we verstrekken niet meer actueel is publiceren wij deze niet in de het overzicht. 

Het artikelnummer en de naam van de leverancier zijn zichtbaar voor de zorg in een webportal, achter een login. We plaatsen vertrouwelijke informatie niet openbaar op de website. We publiceren wel de AOC-code, zodat je kunt zien in welke sub- en hoofdgroep een product valt. Als je als zorginstelling een leveringsprobleem hebt binnen deze productgroep, kun je contact opnemen met meldpunt@zinn.nl. Het Meldpunt zal, na verificatie, de gevraagde informatie met je delen. Lees meer over de AOC codering >>  Productinformatie | AOC-codering.nl  

Als er in het overzicht staat dat er een alternatief is, delen we deze informatie niet via de website. Je kunt de informatie alleen telefonisch of via e-mail krijgen, na een verificatieproces.

Nee dit is niet mogelijk. Zorginstellingen kunnen in het portal achter de login het overzicht dreigende tekorten medische hulpmiddelen overzicht bekijken.

Op de website van Zorg Inkoop Netwerk Nederland kunnen zorginstellingen inloggen om toegang te krijgen tot het portal van het landelijk overzicht tekorten medische hulpmiddelen. Op dit portal staat een gedetailleerd overzicht van de landelijke tekorten en de mogelijke geschikte alternatieve medische hulpmiddelen.  Het Meldpunt zorgt ervoor dat de informatie voor de zorg actueel is. Heb je nog geen account, vraag deze aan via e-mail.

Toegang tot het portal is, na validatie van de persoonsgegevens, vooralsnog alleen voorbehouden aan zorginstellingen. De zorginstelling zelf dient er voor te zorgen dat enkel geautoriseerde medewerkers toegang krijgen tot het portal. Login Zorg Inkoop Netwerk Nederland | Aanmelden. Nog geen account? Vraag aan via e-mail.

In de toekomst willen we delen van de beschikbare informatie ook voor leveranciers beschikbaar maken; zoals inzage in de eigen meldingen.

We hebben ervoor gekozen om bepaalde informatie alleen aan zorginstellingen te geven die het nodig hebben. Het is belangrijk voor ons om de informatie die we krijgen vertrouwelijk en onafhankelijk te delen met de juiste partijen. Hierbij is de continuïteit van de zorg het belangrijkste.

Binnen het portal staat een uitgebreidere versie van het overzicht van dreigende tekorten. De leveranciersnaam, het artikelnummer van het gemelde tekort en de mogelijke beschikbaarheid van een alternatief wordt weergegeven. Als er in het overzicht vermeld staat dat er een alternatief beschikbaar is dan delen wij deze artikelinformatie niet via de publicatielijst op de website of binnen de portal. Informatie over het alternatieve product wordt alleen telefonisch of via een e-mail verstrekt aan betreffende melders. Dit doen we na een verificatieproces. 

 Vraag een account aan via een e-mail. Na verificatie ontvang je een login voor het portal overzicht dreigende tekorten medische hulpmiddelen.

Na 72 uur is de link om aan te melden verlopen en dien je de betreffende gebruiker eerst te verwijderen en daarna opnieuw toe te voegen.

Zorginstellingen kunnen in het portal achter de login het overzicht dreigende tekorten medische hulpmiddelen overzicht en mogelijke alternatieven bekijken. <read only>. Downloaden is niet mogelijk. Het is zorginstellingen en accounthouders met een login niet toegestaan om de gegevens die via het portal ter inzage worden gesteld, geheel of gedeeltelijk, op enige wijze te verspreiden en te delen met personen buiten de organisatie van de zorgorganisatie. 

Alle dreigende tekorten die voldoen aan onze criteria, en bekend bij het meldpunt, worden weergegeven in het overzicht. Nieuwe informatie is dus herkenbaar aan de bijbehorende datum van publicatie. Een maand nadat een tekort is opgelost wordt de melding van de lijst gehaald. Als een tekort tijdelijk is; dan blijven we, ook als er voldoende alternatieven zijn, de melding monitoren. Pas als deze definitief is opgelost; wordt ook deze na een maand van de lijst gehaald. 

Het Meldpunt streeft ernaar om informatie over disruptie of tekorten van medische hulpmiddelen samen te laten komen en in samenwerking tot een passende oplossing te komen. Het Meldpunt behandelt informatie met zorg en de informatie en content die via het Meldpunt worden verspreid worden met zorg samengesteld. Desalniettemin is het mogelijk dat informatie of content onvolledig is en/of onjuistheden bevat. De informatie die door Zorg Inkoop Netwerk Nederland wordt aangeboden op of via de website, worden naar beste vermogen gegeven op basis van voor Zorg Inkoop Netwerk Nederland beschikbare informatie. Zorg Inkoop Netwerk Nederland heeft daarbij de uiterste zorgvuldigheid proberen te betrachten. Zorg Inkoop Netwerk Nederland kan niet garanderen dat alle tekorten in Nederland staan geregistreerd, omdat Zorg Inkoop Netwerk Nederland zich baseert op meldingen van leveranciers, zorginstellingen en producenten. Voor de reden van het tekort en de verwachte datum van beschikbaarheid is Zorg Inkoop Netwerk Nederland dan ook afhankelijk van informatie die aan haar wordt verstrekt. Een door Zorg Inkoop Netwerk Nederland vermeld tekort impliceert nog niet dat er sprake is van een tekortkoming in de nakoming van eventuele contractuele verplichtingen (van de leverancier) of enig ander verwijtbaar handelen. Zorg Inkoop Netwerk Nederland streeft ernaar waar mogelijk hoor en wederhoor toe te passen en is niet verantwoordelijk voor eventuele verplichtingen die gelden uit hoofde van contractuele afspraken tussen de leverancier, producent en/of zorginstelling(en). Het gebruikmaken van de informatie op deze website en van het Meldpunt geschiedt voor uw eigen rekening en risico. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Zorg Inkoop Netwerk Nederland is niet verantwoordelijk of aansprakelijk voor de inhoud van haar website. Zorg Inkoop Netwerk Nederland sluit alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid uit voor enigerlei directe of indirecte schade, van welke aard dan ook, voortvloeiende uit het gebruik van en/of de (on)bereikbaarheid van het Meldpunt en/of de informatie en/of content die op het Meldpunt is gepubliceerd en/of via het Meldpunt is/zijn verkregen.

Neem direct contact op zodat wij de onjuistheden kunnen verifiëren en corrigeren in het portal overzicht dreigende tekorten medische hulpmiddelen. Telefonisch; 073-212 1234 of per e-mail meldpunt@zinn.nl.

 Staat jouw vraag er niet bij, laat het ons weten!