Wat te doen bij een leveringsonderbreking Medische Hulpmiddelen? MELDEN!

Via de website van het CIBG is een meldportaal ingericht. Meldpunt Leveringsonderbrekingen Medische Hulpmiddelen | Medische hulpmiddelen en In Vitro Diagnostica | Farmatec. Zorg Inkoop Netwerk Nederland heeft het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport namens de zorg geadviseerd ten aanzien van de nadere invulling van deze Europese meldplicht en roept fabrikanten op meldformulieren ook in te sturen naar meldpunt@zinn.nl
Deze Europese meldplicht is onderdeel van de nieuwe Europese MDR/IVDR verordeningen en bedoeld om meer grip en inzicht te krijgen op de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen binnen Europa. Lees meer over deze meldplicht op de website van IGJ https://www.igj.nl/zorgsectoren/medische-technologie/nieuwe-europese-verordeningen-mdr-en-ivdr
Het melden van dreigende tekorten wordt in Nederland gelukkig ook gedaan door zorgorganisaties bij het Landelijk Meldpunt Tekorten Medische Hulpmiddelen. Het expertise team van het meldpunt gaat daarmee aan de slag om samen met leveranciers en zorginstellingen te verifiëren, inventariseren en krijgt daarmee tijdig inzicht in tekorten om te adviseren over alternatieven.
Samen met alle stakeholders streven we ernaar om tekorten te voorkomen
Zorg Inkoop Netwerk Nederland beheert met steun van het ministerie van VWS het Landelijk Meldpunt Tekorten Medische Hulpmiddelen met als doel de continuïteit en kwaliteit van de zorg te borgen.
Lees hier meer over de werkwijze van het Landelijk Meldpunt Tekorten Medische Hulpmiddelen.